Gra Dungeons and Dragons uznawana jest powszechnie za pierwszą grą fabularną na świecie. W ciągu blisko trzydziestu lat swojego istnienia bardzo znacząco ewoluowała. Obecnie rozwijana edycja to wersja D&D 3.5, która bazuje na nowej mechanice opartej na rzutach kośćmi dwudziestooczkowymi (tak zwana mechanika d20). Dungeons and Dragons, w przeciwieństwie do większości gier fabularnych, nie posiada jednego, konkretnego świata, do którego jest przystosowana. Zamiast tego w osobnych podręcznikach znajdują się opisy poszczególnych światów, zaś dzięki odpowiednio skonstruowanej licencji każde wydawnictwo może wypuszczać własne światy wykorzystujące mechanikę tej gry. Wielu z nich zdecydowało się na opublikowanie podręczników zawierających opisy wykorzystywanych w ich oryginalnych grach światy, pozwalając miłośnikom Dungeons and Dragons zapoznać się z nimi i zdobywając w ten sposób nowych sympatyków swojego głównego tytułu. Najbardziej popularnymi światami Dungeons and Dragons są realia Forgotten Dreams, Greyhawk i Dragonlance. System od początku służył głównie miłośnikom tak zwanej high fantasy (świat fantasy z dużą obecnością łatwo dostępnej dla graczy magii), jednak można za jego pomocą grać w realiach science-fiction, horroru czy współczesnych.